3 Manieren om de impact van je goeie gedrag te vergroten

Ken je dat? Het ene moment voel je je enorm tof over je goede gedrag. Je bent blij met je principes, het naleven ervan gaat je moeiteloos af en het voelt allemaal gewoon heel erg GOED. Maar dan die andere momenten. Dat je ontdekt dat er nog honderdmiljoenmiljard andere dingen zijn waar je je eigenlijk ook druk over zou moeten maken. Dat je het gevoel hebt dat het merendeel van de 7 miljard anderen om deze planeet het geen moer kan schelen dat jij zo je best doet op bepaalde zaken. Dat gevoel dat het allemaal maar verrekte weinig uitmaakt wat jij tegen de klippen op staat te bevechten. Voor die momenten heb ik tips verzameld om de impact van wat je doet te vergroten. Want ik ben er van overtuigd dat wat jij als individu doet wel degelijk verschil kan maken. 

No worries, bij punt drie kom je erachter wat deze foto in vredesnaam met deze post te maken heeft.
  1. Vraag om wat je wilt
    Iets boycotten is een aloude methode om te laten zien dat je ergens tegen bent. Ik maak ook gebruik van deze methode, door geen kleding meer te kopen waarvan het maakproces me niet aanstaat. Maar wie merkt dat op? Zara niet, H&M niet, Zeeman niet, Primark niet, Vero Moda ook niet. Die missen de opbrengst van die paar kledingstukken die ik op jaarbasis aankoop echt niet. Daarom weiger ik niet alleen de spullen die ik niet wil, maar vraag ik ook actief om producten die me wel aanstaan. De kapitalistische wereld waar wij in leven draait nog altijd om vraag een aanbod. Als er vraag is naar eerlijke, duurzame spullen zullen er bedrijven zijn die ze gaan maken. Daarom spreek ik bedrijven aan op hun werkwijze. Ik stel ze er vragen over per mail of sociale media. Zo maak ik mijn boycot zichtbaar en daarmee effectiever.
  2. Vertel je verhaal
    Zelf vertel ik mijn verhaal vol successen en struggles hier op KouweKleren, omdat ik zeker weet dat er meer mensen tegen dezelfde zaken aanlopen. Ik kan lezers helpen met wat ik geleerd heb en tegelijk krijg ik niet alleen tips, maar ook de motivatie om door te gaan met mijn zoektocht naar een groener leven. Ik krijg zoveel begrip, herkenning en informatie over mee uitgestort dat ik alleen maar meer zin krijg om hiermee door te gaan. We kunnen niet allemaal alles tot de bodem uitzoeken, hoe graag we dat ook zouden willen. Informatie is dubbel zo veel waard als je het deelt. Natuurlijk hoef je geen blog te starten om jouw verhaal te delen. Je kunt ook gewoon eens met iemand in je omgeving praten over wat je bezighoudt. Of iets op instagram, twitter of facebook plaatsen. Een artikel dat je boeit, iets over je eigen ervaring, het kan allemaal. Wedden dat het iemand aan het denken zet?
  3. Unite!
    Niets zo effectief voor het vergroten van je impact als het vinden van mensen die hetzelfde willen doen. Sinds kort ben ik actief bij CollAction (ingelijfd na hun zeer inspirerende Buy Nothing New Month). Het is het eerste platform voor crowdacting, waar je mensen niet om geld, maar om sociale actie vraagt. Iedereen kan acties beginnen en deelnemen aan die van anderen. Het is belangrijk om dingen samen te zijn. Omdat je actie meer verschil maakt (als iedereen vaker gaat fietsen maakt dat meer verschil dan als ik alleen de auto laat staan), maar ook omdat we niet alleen in actie durven te komen of een stok ahter de deur nodig hebben om te beginnen of vol te houden. Samen is je statement sterker, je impact groter en is het ook nog eens een stuk gezelliger.

Ban de Bon!
Zelf heb ik gisteren mijn Ban de Bon-actie gelanceerd. Omdat ik het belachelijk vind dat zoveel winkels nog altijd standaard een kassabon printen waar ik niet op zit te wachten. Iets maken om weg te gooien, waar zijn we dan mee bezig? Bovendien worden de meeste kassabonnen op thermisch papier geprint, wat niet gerecycled kan worden. Eeuwig zonde!

Ik heb een manier bedacht om minder papier te verspillen, waarbij ik tip 1 en tip 2 uit deze post allebei inzet. Om ook tip 3  – dat iets samen doen echt meer impact heeft – te bewijzen, zou ik het natuurlijk heel tof vinden als jullie allemaal meedoen. Mocht je dat willen en er iets over willen delen doen, gebruik dan de hashtag #bandebon. Zo kunnen we samen een verschil maken!

  1. Wat een leuke blog! Ik sta hier helemaal achter 🙂 Ik ben nu aan het proberen om een account aan te maken bij Collaction, alleen de website geeft aan dat mijn email al in gebruik is?? Even uitzoeken hoe dat zit 😛

    1. Wat gek, heb je je misschien ooit al aangemeld voor een actie? De Buy Nothing New Month ofzo? Vaak kun je dan wel weer je wachtwoord opvragen.

  2. Tof dat je dit hebt opgezet! Ik sluit me er helemaal bij aan en heb me gelijk aangemeld via CollAction.

    1. Wat tof Tessa! Misschien heb je zelf ook nog wel ideeën voor een actie? Jouw blog biedt genoeg aanknopingspunten!

  3. Oh, fijne oppepper dit, want heel herkenbaar natuurlijk! Als ik het nut er zelf even niet meer van inzie, herinner ik mezelf altijd aan de explosieve groei in het aanbod van vleesvervangers. Die zijn hét bewijs van wat je zegt over vraag en aanbod.
    CollAction is leuk! Wat ga je daar voor doen (behalve acties lanceren)? Ik heb net aangemeld voor de anti-voedselverspillingschallenge, maar ga meteen ook even kijken naar jouw bon-actie. Dat klinkt alsof ik dat wil steunen 🙂

    1. Tof dat je je bij de Instock-challenge hebt ingeschreven, ik doe ook mee! Nu vooral acties starten en anderen in mijn netwerk motiveren hetzelfde te doen. Het is zo’n fijn platform!

      1. Leuk! Ik heb ook al een ideetje voor een challenge, maar er zijn er al zooooveel de laatste tijd (ook naast CollAction) dat ik me afvraag of ik daar misschien beter even mee kan wachten :’)

        1. Wat goed! Je kunt ‘m ook vast indienen (projecten worden altijd eerst goedgekeurd door de organisatie) voor een later moment. Soms is het leuk om een speciaal moment voor een actie uit te kiezen, omdat het goed aansluit bij een bepaalde tijd van het jaar bijvoorbeeld. Als je er eens over wilt kletsen weet je me te vinden!

    1. Leuk hè! Samen kun je echt meer bereiken. We willen graag internationaal, dus Vlaamse projecten zijn ook zeer welkom! Nog ideeën?

    1. Superleuk Lidia! Ik heb vast afgetrapt op twitter met mijn vraag aan de Hema.

  4. Leuk idee de ban de bon-actie, maar wat als prijs niet blijkt te kloppen of het artikel geruild moet worden?

    1. Ik zeg ook zeker niet dat iedereen altijd bonnetjes moet weigeren (of dat ze niet meer geprint mogen worden) maar in heel veel gevallen worden ze meteen weggegooid. Ofwel door de klant, ofwel door degene achter de kassa. omdat de klant de bon niet hoeft. Dat is zo zonde. Als je iets wil controleren of er een kans is dat je het wilt ruilen, kun je natuurlijk altijd om de bon vragen. Ik kijk in de supermarkt eigenlijk altijd mee op het scherm, dat kan tegenwoordig. En van heel veel dingen weet ik al dat ze niet geruild gaan worden (en ik ben natuurlijk net de enige). Dan is het zo jammer dat er geen mogelijkheid is om geen bon te printen, vooral omdat ze niet gerecycled kunnen worden.

      1. In die zin heb je gelijk. De bon moet past geprint op het moment dat de klant het wil. Te vaak wordt er automatisch een bon geprint.

  5. Ja! Ban de bon geweldig! Gelukkig kom ik steeds vaker in winkels die de bon mailen. Niks geen papier.

    1. Jaa dat is ook tof! Al snap ik dat mensen daar soms weer privacy-bedenkingen bij hebben, al maakt het natuurlijk niks uit als je al een klantenkaart bij betreffende winkel hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.