Geen voedsel verspillen is één van de meest effectieve manieren om duurzamer te eten. Niets zo belangrijk als het opmaken van je restjes dus. Ik ben zelf nogal anarchistisch aangelegd als het op koken aankomt, een recept komt er zelden aan te pas en als dat toch het geval is, wijk ik er altijd van af. Dat maakt het wel makkelijk om restjes die ik nog over heb tot een lekker (meestal dan) maal om te toveren.

Ben jij wat minder van het ‘lenige’ koken? Geen nood, er zijn gelukkig veel makkelijke recepten die geknipt zijn om er van alles in te gooien. Ik eet geen vlees en vis meer, dus mijn restantjes bestaan voornamelijk uit groenten en soms iets als tofu, tempeh of geraspte kaas. Dit zijn de gerechten die ik het liefst maak om restjes te verwerken.

Springrolls

Hmm, ik ben hier gek op. Ideaal voor nog rauwe restjes groenten als paprika, courgette, sla, taugé, komkommer en wortel. Ook stukjes mango, pinda’s, gebakken champignons en tempeh doen het goed in zo’n lekkere, ongefrituurde loempia. Ik combineer het graag met verse kruiden als peterselie, maar als je dat niet in huis hebt, is het geen punt. Ik heb altijd wel ketjap, pindakaas, tahin en sambal in huis, daar mix je makkelijk een lekker sausje van om mee te dippen. Dat is wel nodig, want de spingrolls zelf zijn vrij neutraal van smaak. Ik vind het vouwen van de springrolls best even een klusje, dus dit restjesmaal bewaar ik vaak voor in het weekend.

Enchiladas

Eigenlijk kun je alle kanten op met restjes groenten, als je maar de juiste kruiden toevoegt. Voor enchiladas kom je met jalapeño-pepers, wat chilipoeder, paprikapoeder en eventueel koriander al flink in de Mexicaanse sferen. Denk niet alleen aan voor de hand liggende groenten als paprika, want alles is geschikt. Één van mijn favorieten zijn enchiladas met pompoen, waarbij ik de pompoen dan eerst even in de oven rooster. Je kunt er kaas over strooien, maar met een vulling met bonen kom je ook aan je eiwitten.

Pastasaus

Met een blikje tomatenblokjes uit te voorraadkast tover je alle restjes groenten zo om tot een lekkere pastasaus. Ik ben niet kieskeurig, dus zelfs een restje curry is wat mij betreft een dankbaar ingrediënt voor dit recept. Vaak bak ik nog even een extra uitje en voeg ik wat kruiden toe.

Pesto

Een klassieke pesto wordt gemaakt van basilicum, pijnboompitten, parmezaanse kaas, olijfolie en knoflook. Allemaal behoorlijk dure ingrediënten, maar dat kan ook anders. In feite werkt een combinatie van elke groente bladgroente (en zelfs broccoli, die je wel even kort moet koken) met elke soort noot. Kaas erbij kan, maar hoeft niet, als je liever plantaardig eet. Olie en knoflook zijn wat mij betreft wel essentieel. Hak het geheel zo fijn als je wilt in de keukenmachine, met de staafmixer of lekker ambachtelijk in een vijzel. Zelfgemaakte pesto kun je trouwens niet zo lang bewaren, dus gooi het diezelfde dag nog lekker over je pasta. Met een laagje olijfolie erover blijft het trouwens wel iets langer goed.

Omelet

Niet geschikt voor vegans, maar ik vind een omelet op z’n tijd heerlijk. Ik zit er altijd wel snel vol dan, dus ik combineer een wat kleiner stuk liever met wat meer brood, ook als avondmaaltijd. Ik klop echt alles door het ei, maar champignons zijn wel een favoriet. Ik vind die combinatie zo heerlijk!

Soep

Tot slot nog een ultieme klassieker: zelfgemaakte soep. Niets makkelijkers dan dat. Je bakt de groenten, gooit er bouillon bij, laat het pruttelen, even pureren met de staafmixer en klaar.  Met kruiden maak je er iets echt lekkers van. Wil je een romige soep? Ik doe er graag wat kokosmelk bij. Je kunt het natuurlijk met brood eten, maar om het een volwaardige maaltijd te maken, kook ik ook wel eens wat rijst mee. Dat maakt het heerlijk vullend.

Ohja, ik heb nog een paar algemene tips voor je om minder voedsel te verspillen (en hier vind je nog meer anti-verspiltips).

  1. Maak je ingrediënten op. Kook liever wat extra, dan dat je een klein restje van je ingrediënten ongebruikt laat liggen. De kans dat je een maaltje nasi kwijtraakt in de koelkast is groter dan dat eindstukje prei.
  2. Zoek uit wat je goed kunt invriezen
    Zelfs de kleinste restjes gaan bij ons de vriezer in. Goed gelabeld, want dat ging nog wel eens mis, waardoor ik dacht dat ik satésaus had ontdooit en het toch zwarte bonen, oh nee, toch rode kool bleek te zijn.  Ook een voorraad bakjes in alle maten is geen overbodige luxe. Spaart weer afdekfolie.
  3. Zorg dat je de basics in huis hebt. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld pasta, rijst, mie, rijstvellen, bouillonblokjes, bonen (het liefst zelfgekookt en in de vriezer, maar ik gebruik ook blik hoor), blikken tomatenblokjes en een goed gevuld kruidenrek. Daarmee kom ik al zo ver als ik iets in elkaar wil flansen en het voorkomt dat ik te vaak naar iets makkelijks als een afbakpizza grijp.

Als jij nog een ultiem recept hebt om restjes te verwerken, hoor ik dat graag in de reacties. Zo kunnen we elkaar helpen voedselverspilling te voorkomen door gewoon heerlijk te eten.